دام گستر پیشگام

دسته بندی مقالات

پته گمرکی چیست؟

1402/06/06
91
admin
پته گمرکی چیست؟

پته گمرکی در واقع سندی است که جهت خارج کردن کالا از گمرک بدون ثبت سفارش کالا انجام می‌شود. در صورتی که کالای وارداتی از نظر ارزش و تعداد، جزو کالاهای تجاری نباشد و فقط جهت استفاده در کارخانه‌های تولیدی، موسسه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی به کشور وارد شده باشد، این بار را می‌توان به عنوان پته از گمرک ترخیص کرد.

به این ترتیب یکی از سریعترین روش‌های خارج کردن بار از گمرک، ترخیص کالا با پته است که درست بعد از اخذ مجوزهای لازم و قبض انبار صورت می‌گیرد. پس اگر بعد خرید از چین قصد ترخیص کالای خود را داشتید، می‌توانید این کار را با انجام امور گمرکی و دریافت مجوزهای ضروری تنها بعد از چند ساعت و به سرعت در اختیار مشتری قرار دهید.

به صورت کلی این پروانه سندی محسوب میشود که برای ترخیص کالاهایی با وزن و ارزش پایین می‌توان از آن استفاده کرد و سبب می‌شود تا با سرعت بخشیدن به تشریفات گمرکی، محموله سریع‌تر به کارگاه تولیدی یا کارخانه منتقل شود. از این شیوه طبق قوانین ایران می‌توان برای کالاهایی تا وزن حدود ۵۰۰ کیلوگرم و ارزش هزار دلار استفاده کرد. مسافران هم در برخی شرایط میتوانند با این روش کالای خود را ترخیص کنند.

کالاهایی که پته گمرکی می‌شوند

محموله‌هایی که از نظر وزن، حجم، تعداد و ارزش جنبه تجاری نداشته باشند و ورود آنها به کشور به عنوان نمونه باشد، می‌توانید از پته گمرکی برای ترخیص آن استفاده کنید. همچنین مجوز صادر شده برای خروج بار مسافری با سقف مالی مشخص، همان پته است.

این روش ترخیص کالا از چین به خصوص برای صاحبان محصولاتی مناسب است که بار آنها ارزش تجاری و قیمت زیادی ندارد و برای مصرف در کارگاه‌های تولیدی به کشور وارد می‌شود. این افراد می‌توانند با تشخیص سازمان گمرک برای دریافت مجوز‌های ضروری ترخیص کالا با پته غیرتجاری اقدامات لازم را انجام دهند. توجه داشته باشید به علت غیرتجاری تشخیص داده شدن آنها در گمرک، نیازی به کارت بازرگانی و تنظیم اظهارنامه نیست.

اشخاص عادی میتوانند بدون داشتن کارت بازرگانی ترخیص کالا را در صورت ممنوع و تجاری نبودن کالا، کالاهای وارداتی با ارزشی کمتر از ۱۰۰۰ دلار و حداکثر ۲۰۰۰ دلار برای شرکت‌های تولیدی و موسسات دانش انجام دهند. همچنین امکان ترخیص تا حداکثر ۲۰ هزار دلار برای قطعات یدکی ماشین با استفاده از این پروانه بدون ثبت سفارش ممکن است.

ارزش و حجم کالا برای ترخیص با پته

اگر میخواهید از این روش برای واردات از چین استفاده کنید، توجه داشته باشید که حداکثر ارزش مشخصی تعیین نشده است. پته را نوعی پروانه گمرکی در نظر بگیرید که اطلاعاتی مختصرتر از اظهارنامه دارد و به نوعی با آن ادغام شده است. ماده ۴۰ قوانین گمرکی میگوید کالای هدیه، سوغات و نمونه‌های تجاری می‌توانند به سرعت با این شیوه ترخیص شوند.

با تشخیص گمرک سقف ارزش قابل صدور پته تعیین می‌شود و معمولا وابسته به عواملی مثل تشخیصات گمرکی و زمان است. گاهی اوقات امکان ترخیص کالا با پته برای نمونه‌های تجاری و کالاهایی با ارزش بیشتر از ۲۰۰ دلار هم وجود دارد؛ به این ترتیب این امر کاملاً وابسته به تشخیص سازمان گمرک است.

پته گمرکی چگونه صادر می‌شود؟

با ورود محموله به گمرک برای ترخیص کالا با پته نیاز است در کنار قبض انبار ورود کالا، نامه‌ای به همراه پیوست آن به دفتر مربوطه تحویل داده شود و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای خروج کالا از گمرک انجام شود. بعد از پرداخت هزینه‌های گمرکی مثل عوارض ورودی، حقوق و تمام شدن تشریفات و مراحل گمرکی، شما را به مدیر بخش ارجاع می‌دهند تا مراحل خروج کالا با تایید او شروع شده و به اتمام برسد.

بعد از ارائه مدارک لازم، پرداخت هزینه‌ها، رفتن به دفتر مسئول و گرفتن تاییدیه، کالا برای ارزیابی به دست بازرسی‌های گمرک سپرده می‌شود و بعد از تایید درستی اطلاعات و نوع کالا، می‌توان با استفاده از وسایل حمل کننده قرار گرفته در گمرکات، بار را به مقصد مورد نظر منتقل کنید. اگر در هر یک از این مراحل مشکلی بود روی مشاوره بازرگانی تیم ما حساب کنید.

اظهار پته گمرکی

همانطور که اشاره شد اگر می‌خواهید برای ترخیص کالای خود از پته گمرکی استفاده کنید، نیاز به تنظیم اظهارنامه، دریافت شماره کوتاژ و ثبت سفارش کالا نیست. کوتاژ یعنی شماره اختصاصی که بعد از ثبت اظهارنامه در سامانه ای پی ال به هر کالایی داده می‌شود و کالا با همین کد شناسایی توسط ماموران گمرکی شناسایی خواهد شد. به علاوه در این حالت ترخیص کالا بسیار سریع و طی یک یا دو روز کاری انجام می‌شود و اگر فرد ترخیص کار یا شخصی آگاه در فرایند حضور داشته باشد، زمان عملیات کمتر هم خواهد شد.

مزایای ترخیص کالا با پته

ثبت پته گمرکی از جنبه‌های مختلفی برای شرکت بازرگانی یا صاحب کالا کاربردی و مناسب است. با استفاده از این روش می‌توانید کالا را با ترخیص سریع از گمرک خارج کرده و در مقایسه با برگ سبز هم زحمت کمتری دارد. اگر سازمان گمرک غیرتجاری بودن کالا را تشخیص دهد، می‌توانید برای انجام مراحل لازم اقدام کرده و محموله خود را با دریافت مجوز خروج کالا از گمرک آزاد کنید.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بیشتر تشریفات و امور گمرکی به صورت اینترنتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شوند، استعلام پته هم از دیگر مواردی است که امروزه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. صاحب کالا در چنین شرایطی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و به راحتی، استعلام پته گمرکی را داشته باشد. جهت دریافت استعلام فقط به ثبت برخی اطلاعات در سامانه نیاز دارید تا مجوز مربوطه را بدون هیچ نگرانی اخذ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *